Niet gecategoriseerd Leestijd: 4 minuten, 25 seconden

Koersplan: Wat betekent een betrokken en ontwikkelingsgerichte werkgever voor jou?

Onze ambitie in ons Koersplan beschrijven we wat wij als Scala College en Coenecoop College belangrijk vinden en waar we aan werken. Een van de ambities is: ‘Een betrokken en ontwikkelingsgerichte werkgever’.
We staan voor een professionele cultuur waarin ruimte en aandacht is voor iedereen en voor ieders ontwikkeling. We koesteren de verscheidenheid van de verschillende scholen en ook de verbondenheid. We zijn trots dat we opleidingsschool zijn en streven naar een goede balans tussen de eigen autonomie van de docent en onze gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Docenten en directieleden vertellen wat deze ambitie voor hen betekent. Hieronder volgen de portretten. We delen ze ook op onze sociale media Facebook en LinkedIn en in de schoolgebouwen hangen bijbehorende posters.

Ezra Meijer: ‘Het welzijn van onze collega’s, dat is de kern’

“Wat onze school een betrokken werkgever maakt, is dat we aandacht hebben voor het welzijn van onze collega’s,” zegt Ezra Meijer, directeur van het Scala College. “Wat hebben docenten nodig om de leerlingen het best mogelijke onderwijs te geven? Het is belangrijk dat we goed omkijken naar onze collega’s. Want als zij blij zijn, brengen ze dat ook over op hun leerlingen. Er is een citaat dat ik heel treffend vind: Students don't need a perfect teacher. Students need a happy teacher, who's gonna make them excited to come to school and grow a love for learning.”

Betrokkenheid en ontwikkeling zijn nauw met elkaar verbonden. “Als je bij ons werkt, bieden we je de mogelijkheden voor scholing en inspiratie, maar willen ook graag met je in gesprek: wat drijft je, waarvan krijg je vleugels, wat zou je graag willen veranderen? Zonder relatie geen prestatie: ook een medewerker wil zich gekend en gehoord voelen. Pas dan kan er groei plaatsvinden.”

Op zijn beurt probeert Ezra zichzelf ieder jaar nieuwe leerdoelen te stellen. “Nu ben ik bezig met financiële bijscholing, vorig jaar heb ik een coachingsopleiding gevolgd. Daarnaast zoek ik het vooral in feedback krijgen en geven, in goed en neutraal luisteren naar elkaar. Oprecht je oor te luisteren leggen, zonder het zelf in te vullen. Ik denk dat dat heel waardevol is.”

Armida van Daalen de Jel: ‘Een school die meedenkt en je de ruimte geeft’

Je kunt wel stellen dat Armida van Daalen de Jel, docent kunst en muziek op het Scala College, houdt van haar vak. “In het Koersplan las ik: medewerkers werken met passie. Dat is geen loze kreet, dat ervaar ik zelf ook. Het past bij de vakken die ik geef: kunst en muziek. Ik zie soms leerlingen echt tot bloei komen wanneer ze creatief bezig mogen zijn, wanneer ze hun hart mogen volgen.”

Met de ontwikkelingsgerichtheid zit het wel goed op het Scala College. “Als je ideeën hebt, zegt de school: ga maar uitwerken.” Er wordt vervolgens ook meegedacht. “De kunstsectie gaat soms helemaal los met ideeën. Dat gaat dan heen en weer tussen sectie en directie, net zolang tot er een plan ligt. Kunst en muziek is zo een examenvak geworden op de havo, om een voorbeeld te noemen.”

Zelf startte Armida als zij-instromer, waarbij ze op school alle ruimte kreeg om te ontdekken of het onderwijs iets voor haar was. “En ook daarna heb ik steeds veel steun ervaren, ik kreeg kansen aangereikt: misschien is teamleider iets voor jou, of misschien meer de culturele kant? Zo ben ik cultuurcoördinator geworden. Ik ben het aanspreekpunt voor alles wat met kunst en cultuur te maken heeft binnen school en vertegenwoordig de kunstvakken ook op beleidsmatig vlak.” In die laatste rol maakt ze zich er vooral hard voor dat de kunstvakken ‘gezien blijven’. “Daar moeten we waakzaam voor zijn, dat we ons die uren niet laten afsnoepen. Leerlingen moeten zich ook creatief kunnen ontwikkelen. Kunst en muziek zijn daarin cruciaal.”

Ivor Bergsma: ‘Betrokken zijn als werkgever begint met vertrouwen geven’

“Vertrouwen geven aan je mensen, daar begint het mee,” zegt Ivor Bergsma, rector van het Coenecoop College. “Ik hoop dat onze medewerkers voelen dat hun werk ertoe doet, dat ze iets heel waardevols doen. Autonomie is daarin belangrijk.” Natuurlijk zijn er kaders, die richtinggevend zijn en grenzen stellen. Maar binnen die kaders is veel vrijheid om te doen waar je goed in bent. “Als wij vanuit de directie die voorwaarden scheppen, onze collega’s bevragen en uitdagen, dan krijgen we ontzettend veel betrokkenheid terug.”

De medewerkers mee laten denken én mee laten doen, dat hoort er ook bij. “Niet het beleid van bovenaf uitstrooien, maar iedereen er echt bij betrekken. Als medewerker ben je specialist, in je eigen vak en in het leraarschap. Het is aan de leidinggevenden om het juiste professionele klimaat te creëren voor de groei van medewerkers. Ik wil graag ruimte en vertrouwen geven om je te ontwikkelen.”

Hoe die ontwikkeling vorm krijgt, is voor iedereen anders: “De één volgt graag een cursus, de ander leert meer van gesprekken en gerichte feedback. Ik denk dat het belangrijk is dat je nieuwsgierig blijft, dat je jezelf en elkaar een spiegel durft voor te houden.” Dat geldt in de medewerkerskamer, bij de koffieautomaat en bij elkaar in de les. “Praten met elkaar, leren van elkaar. Zelf probeer ik dat ook continu te doen. We zijn de hele dag bezig om onze leerlingen te laten leren; daar moeten wij zelf het goede voorbeeld in geven.”